czwartek, 20 listopada 2014

Dachówka nr 30

(Na pokazie w Cudnych Manowcach, fot. S. Czachorowski)
(Na pokazie w Cudnych Manowcach, fot. S. Czachorowski)

Dachówka nr 30, Ozdobiona niezwykłą techniką przez Małgorzatę Chomicz. Dachówka pochodzi z Lamkowa, a odwzorowany liść - z Dobrego Miasta.

QR kod odsyła do opowieści pt. Topola – wydobywanie piękna z pospolitości.

 *  *   *   *  *
Znaleziony w Dobrym Mieście liść został przeniesiony graficzną techniką miękkiego werniksu na blachę cynkową. Właściwie została odciśnięta faktura liścia na blaszce. Następnie już na blaszce niektóre żyłki zostały ręcznie dorysowane. Trzeba było tę fakturę utrwalić. Blacha z rysunkiem liścia została wytrawiona w roztworze kwasu azotowego. Po tej iście alchemicznej czynności na wytrawioną blaszkę naniosłam raklem farbę graficzną. Jest to technika wklęsłodrukowa, w związku z tym drukuje się to co wklęsłe, więc w tym przypadku, to to co wytrawił kwas. Kolejną czynnością jest zdjęcie odbitki z blaszki. Blaszkę, która stała się matrycą graficzną położyłam na prasie graficznej, która przypomina magiel, bądź narzędzie tortur. Na tak przygotowaną matrycę przyłożyłam papier. Wybrałam cienki papier ryżowy, by móc wykorzystać w ten sposób motyw liścia topoli do decupage dachówki. Pod naciskiem prasy graficznej farba z wytrawionych rowków odcisnęła sie na papierze. Po wyschnięciu w ten sposób powstałej odbitki przeniosłam ją na dachówkę wspomnianą techniką decupage.

Na dachówce umieściłam napis. Fascynuje mnie kaligrafia, której rozpoczęłam samodzielną naukę (jestem na początku tej przygody z pismem). W związku z tym wszędzie, gdzie mam okazję, wykorzystuję by coś wykaligrafować. Na dachówce pismo: minuskuła karolińska, zwana również karoliną.

Małgorzata Chomicz


(Autorka z dachówka, przed ozdobieniem, fot. S. Czachorowski)

(Autorka z przymiarka i pomysłem, fot. S. Czachorowski)
(Dachówka gada... Cudne Manowce, fot. Zofia Wojciechowska)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz