piątek, 20 marca 2015

Dachówki ze statuetką za innowację



W Starej Kotłowni, w dniu 19 marca 2015, w trakcie seminarium "Najlepsze przykłady innowacyjnych rozwiązań B+R w formach" innowacyjne Gadające dachówki zostały nagrodzone statuetką anioła innowacyjności.

więcej relacji telewizyjnych:



(Gazeta Olsztyńska, 20 marca 2015 r.)

czwartek, 19 marca 2015

Dachówki na Targach Turystycznych "Na Styku Kultur"

(Slajd tytułowy prezentacji na seminarium "Najlepsze przykłady innowacyjnych
rozwiązań B+R w firmach", 19 marca 2-015)

Innowacja "Gadające dachówki" (a dokładnie to "Opowieści warmińskiej dachówki - bliski kontakt z kultura i naturą" pojawiła się  w Łodzi na  XXII Targach Turystycznych „Na Styku Kultur”. Z dużą radością zobaczyłem na zdjęciach dachówkę nr 84, pośród innych, oryginalnych produktów turystycznych.
(Fot. Anna Wojszel)

W dniach 13-15 marca 2015 r. w Łodzi odbyły się XXII Targi Turystyczne „Na Styku Kultur”, na które gmina Barczewo została zaproszona ze względu na członkostwo w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Sieci Miast Cittaslow. Wspólnie  z 14 miastami z województwa warmińsko – mazurskiego, należącymi także do Sieci, przygotowano stoisko wystawiennicze, ukazujące walory każdej z gmin. Posród róznych pamiątek można było wypatrzeć malowane, Gadające Dachówki.

(Fot. Anna Wojszel)

(Fot. Anna Wojszel)

sobota, 14 marca 2015

Dachówki jako pamiątka turystyczna

(Lucienne Moreau i Bernard Moreau, Stowarzyszenie Francja-Polska, Châteauroux. Fot. S. Czachorowski).
Pierwsza malowana dachówka trafiła w ręce obcokrajowców (dachówka nr 60) - prezent dla gości z Francji. Dopiero teraz, przeglądając stare zdjęcia z Hiszpanii, dotarłem do sklepiku z pamiątkami. Z radością dostrzegłem dachówki, ślicznie malowane. Wzór miejscowy, zarówno kształt dachówki jak i motyw umieszczony na dachówce.

(Hiszpania, Caravaca, 2010 r., fot. S.Czachorowski)

niedziela, 1 marca 2015

Innowacja i zakończenie stażu

(Dachówki z certyfikatem, fot. S. Czachorowski)

No i zakończył się mój półroczny staż w małym przedsiębiorstwie. Jednym z efektów tego stażu jest innowacja, przekazana przedsiębiorstwu. Innowacją jest usługa turystyczna „Opowieści warmińskiej dachówki – bliski kontakt z kultura i naturą”. Zdobyte doświadczanie zaowocuje jeszcze w innym miejscu. Zarówno w kontekście zajęć dydaktycznych dla studentów UWM (żeby przygotowywać ich do realnych miejsc pracy) jak i we współpracy z gospodarką. Mam większe doświadczanie i sporo inspiracji. Myślę, że teraz łatwiej będzie się współpracowało nauce i gospodarce.

St. Czachorowski

(Innowacja nagrodzona statuetką Złotego Człowieka, styczeń 2015 r., fot. Z. Wojciechowska)


Krótka informacja o innowacyjnej usłudze

Imię i nazwisko odbywającego stażdr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska, Wydział Biologii i Biotechnologii
(staż odbywał się w okresie 1. wrzesień 2014 - 28. luty 2015).

Przedsiębiorstwo przyjmujące na staż: Instytut Hortiterapii „Zielony Promień” Zofia Wojciechowska

Nazwa /tytuł zaproponowanego rozwiązania innowacyjnego: Usługa turystyczna „Opowieści warmińskiej dachówki – bliski kontakt z kulturą i naturą

Krótki opis rozwiązania innowacyjnego:
Usługa polega na rozwinięciu idei mobilnych ogrodów oraz połączenie etnobotaniki i przyrody z arteterapią i warsztatami rękodzieła artystycznego. Innowacyjne rozwiązanie polega na łączeniu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu z nowoczesną technologią (kody QR i mobilny internet). Proponowane rozwiązanie umożliwia elastyczne modyfikowanie i dostosowanie do możliwości i potrzeb klienta (indywidualnego lub grupy odbiorców).

Warsztaty rękodzieła i etnobotaniki odbywają się w luksusowych pensjonatach i hotelach Warmii (w przypadku realizacji na Mazurach czy Powiślu modyfikowany jest tytuł) oraz gospodarstwach agroturystycznych. Jako atrakcja turystyczna wykorzystywana jest lokalna kultura, folkloryzm oraz przyroda w połączeniu z nowoczesnymi technologiami (mobilny internet, smartfony, tablety itd.). Klient ma poczucie uczestnictwa w czymś niepowtarzalnym i wyjątkowym, realizowanym każdej porze roku.

Podstawowym surowcem malarskim są stare dachówki. Z jednej strony umożliwia to tanie pozyskanie surowca a z drugiej znakomicie wpisuje się w klimat dziedzictwa regionalnego i lokalnej historii. Zawiera elementu questingu. Usługa, realizowana przez małe przedsiębiorstwo, adresowana jest do hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych, ogrodów pokazowych, jednostek samorządu lokalnego itd. Obiekt zyskuje promocję w mediach (reklama o dużej wartości) oraz dodatkową, unikalną całoroczną usługę, uatrakcyjniającą sprzedaż tradycyjnej oferty turystycznej tj. noclegów, SPA i wyżywienia (turyści poszukują coraz więcej uzupełniających atrakcji o unikatowym charakterze. Promocja odbywa się z wykorzystaniem blogów, portali turystycznych a także portali społecznościowych oraz współpracy z mediami polonijnymi. Indywidualny turysta otrzymuje unikalną, elitarną i wyjątkową usługę z uczestnictwem w warsztatach artystycznych, etnobotanicznych i kulturalnych.

(Skan protokołu przekazania praw majątkowych do innowacji, zgodnie z umową stażu.
Przejrzysta jest sytuacja praw majątkowych jak i osobistych
- te ostatnie są niezbywalne, ale to jest oczywiste
dla tych co znają prawo autorskie.)

Druga licytacja dachówek w BWA

(fot. W. Brudek, Olsztyn24)

(Fot. S. Czachorowski)

Dnia 28. lutego 2015 r. odbyła się druga licytacja malowanych dachówek w olsztyńskim BWA. Całkowity dochód przeznaczany był na zakup autobusu szkolnego dla Lamkowa. Licytację prowadziła Irena Telesz-Burczyk. Zebrano 2 812 zł. Pieniądze zebrane na aukcji zostaną przeznaczone na dofinansowanie zakupu busa dla Niepublicznego Zespołu Szkół i Placówek "Edukacja dla Przyszłości" w Lamkowie.

Aż cztery dachówki wylicytowała wicemarszałek Anna Wasilewska, która - jak powiedziała - chciała wesprzeć szkołę w Lamkowie. 

Więcej na ten temat:


St. Cz.
(Pani marszałek wylicytowała aż cztery dachówki, fot. S. Czachorowski)

(Fot. S. Czachorowski)

(Fot. S. Czachorowski)

(Fot. S. Czachorowski)

(Marek Szelągowski, burmistrz Dobrego Miasta ze swoją wylicytowaną dachówką nr 80 - przelicytował burmistrza Barczewa. Fot. S. Czachorowski)

(Prapoczątek pomysłu, wykorzystywanie rzeczy niepotrzebnych i wyrzuconych jako surowiec. Nie ma rzeczy zbędnych nie ma ludzi niepotrzebnych.  Trzeba tylko dostrzec ich wartość. I o niej opowiedzieć. Zbierane po lesie wyrzucone butelki odzyskiwały wartość i znaczenie. Stare dachówki, już niepotrzebne, także odzyskują wartość i znaczenie. Wystarczy trochę farby... a w zasadzie kilka spotkań społecznych, opowiedzenie ciekawej historii i wspólne dostrzeżenie nowej wartości. Na butelce szczawik zajęczy i chruścik. Dachówki mają coś więcej - opowieść zapisaną na blogu, a kod QR jest łącznikiem, by tę historię opowiedzieć. Fot. S. Czachorowski)

(Fot. S. Czachorowski)
(Dachówka nr  48już u nowego właściciela - Mirosława Małkowskiego.
Fot. S. Czachorowski)
(Dachówka nr 5, sprzedana i z certyfikatem. Fot. S. Czachorowski)

(Fot. S. Czachorowski)